Wednesday, January 5, 2011

Doa-doa Rabi'ah Al-Adawiyah

I have struggled with being at peace with myself...especially last year"... my rock and solace was and still is faith.

I am currently reading 'Kisah Para Wali' and I feel so ashamed of myself...betapa hina dan kecilnya iman diri ini berbanding kekasih-kekasih Tuhan Yang Maha Esa.

Di bawah adalah doa-doa yang sering diamalkan Rabi'ah Al-Adawiyah, and reading it brought tears to my eyes:-

"Ya Allah,  apa pun yang akan Engkau kurniakan kepadaku di dunia ini, berikanlah  kepada musuh-musuhMu, dan apa pun yang akan Engkau kurniakan kepadaku di akhirat nanti, berikanlah kepada sahabat-sahabatMu, kerana Engkau sendiri cukuplah bagiku."

"Ya Allah, jika aku menyembah-Mu kerana takut kepada neraka, bakarlah aku di dalam neraka; dan jika aku menyembahMu kerana mengharapkan syurga, campakkanlah aku dari syurga; tetapi jika aku menyembahMu demi Engkau semata, janganlah Engkau enggan memperlihatkan keindahan wajahMu yang abadi padaku"

And that gives me peace...reading that gives me peace. I now believe that everything...my grief, the pain in my life, my struggles with Aries, semuanya adalah ujian dan kehendak dariNya.

HambaMu ini...is now at peace with those that cause her so much grief...semua itu adalah kehendakMu 

HambaMu ini...redha.

Biarlah perasaan yang indah ini kekal selamanya...

Amin

No comments:

Post a Comment